lördag 6 juli 2013

Själslig och emotionell intelligens är en nödvändighet för en gemensam framtid

Vi har byggt upp en värld där den faktaintelligente premieras. Chefer jagar underlag för bra siffror, jagar pinnar och förlorar sig i mycket administration.
Jag talade med en läkare häromdagen som undrade på vilket sätt patienten gynnas av all tid som läggs ner vid datorn. Jag talade med en förskolelärare som upplever att hennes tid vid datorn med alla krav på dokumentation tycks vara viktigare  än att ägna sig åt barnen. Jag träffade nyligen en högre uppsatt chef som sa att nu får det vara nog med detta kortsiktiga tänkande och sifferfixering.
Kan dessa tre exempel hämtade ur min vardag som vägledare för chefer vara ett tecken på att vi på allvar måste tänka om?
Mitt svar är som du förstår, JA!
Vi behöver en helt ny syn på hur vi ska styra och leda företag och organisationer in i  framtiden.
Vi behöver lyfta fram människans medmänskliga intelligenser. De som bidrar till skapande, motivation, kreativitet och välmående.
De två medmänskliga  intelligenserna är:
Själslig intelligens som handlar om i vad mån du vill utforska vad som ger dig mening, vad som är syftet med det du gör och utifrån vilka värderingar du helst vill agera.
Den emotionella intelligensen är den intelligens inom vilken du utvecklat din kompetens i att kunna hantera dina egna och andras känslor. Din kommunikativa kompetens hämtas ur denna intelligens.
Dessa två utgår 2/3 av din ledarintelligens.
Den sista tredjedelen är den rationella intelligensen. Den som ligger bakom din förmåga att tänka logiskt och analytisk. Den som du använder i allt du måste kunna göra i ditt operativa arbete.
Du ser här att du mäts på 1/3  emedan potentialen till resultatet till denna tredjedel finns att hämta bland alla dina medarbetare och då måste du använda de två andra intelligenserna som utgör 2/3.
Har du en annan uppfattning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar