onsdag 10 juli 2013

Jag har inte tid

Ofta hör jag chefer säga "jag har inte tid". Bodil Jönsson uttryckte i SvD häromdagen att tiden är alltid närvarande men det går varken att ändra tiden eller stoppa den. Tiden är det mest värdefulla vi har, ett ögonblick som har gått kommer aldrig mer igen. Det jag själv märker är att jag oftare än tidigare måste prioritera hur jag använder min tid och för vad. Denna prioriteringsprocess har gjort att jag blivit än mer varse om vad som viktigt för mig.
Det kan ibland vara jobbigt att känna sig tidspressad men om du lär dig att prioritera kan bristen på tid kännas mindre pressande. Välj det som du tror på mest, det som ger dig energi och det som är meningsfullt. Det finns en massa gamla måsten som inte behöver vara det längre. Som chef ska du också ibland behöva sortera och välja åt dina medarbetare. Det finns medarbetare som också  säger "jag har inte tid" och som tror att man måste göra allt.
Jag tror att vi alla har nytta av att omvärdera och omprioritera allt vi gör för att höja kvaliteten i livet och i arbetslivet. Frasen "jag har inte tid" kan försvinna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar