tisdag 5 mars 2013

Välkommen till ledarintelligensbloggen

Välkommen till min blogg om ledarintelligens.



I samband med att min omarbetade bok om ledarintelligens just kommit ut vill jag via min blogg bjuda på tankar ur boken och om tankar på hur jag ser på ledarskap.
Bokens titel är LQ -Ledarintelligens. Så utvecklar du din ledarintelligens med själ, hjärta och hjärna. Liber
Som framgår av underrubriken vill jag lyfta fram betydelsen av det som tillhör det medmänskliga.
Enkelt uttryckt handlar boken om att vara lite chef och styra verksamheten och vara mycket ledare genom att leda människor.
Den gamla chefsrollen håller inte längre med en betoning på styrning och kontroll. Dagens unga vill ha chefer som mentorer.Dagens unga vill bli ledda inte styrda.
Läs gärna denna magisteruppsats där LQ - modellen använts.
http://www.amforadialog.se/generation-y-forlorade-genier.html

Ledarintelligens är ett ledarskap som omfattar alla förmågor som tillhör människans tre intelligenser:
SQ,själens intelligens som söker mening och som är grundad i våra djupaste värden och som styr våra liv.
EQ, emotionell intelligens som handlar om hur vi kan hantera våra känslor och andras känslor.
IQ, rationell,kognitiv tankeförmåga som innebär att tänka logiskt,kritiskt och analytiskt.
Dessa tre intelligenser måste integreras för att ett helt ledarskap ska kunna uppstå.
I ledarrollen ingår SQ och EQ och i chefsrollen ingår mest av IQ.
I dagens organisationer har vi för många chefer och för få ledare.
Hur kan vi omvända detta förhållande?

www.amforadialog.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar